ISTIMEWA

Sunday, February 19, 2012

Monolog Diri 28 - Hidup Bak Keretapi

MAHA AGUNG ALLAH
African Daisy
hidup ku umpama keretapi senja . bergerak dari stesen tua . menuju stesen seterusnya . empat stesen kesemuanya . stesen pertama stesen roh namanya . di sana ku bermula . kini ku di stesen kedua : stesen dunia . di sini ku tak kan lama . stesen barzakh stesen ketiga pula . akhirnya stesen keempat menjelma . aku berkumpul dengan sekelian manusia . dan jin juga . ini stesen terakhir : stesen akhirat abadan abada .

2 comments:

  1. orang selalu kata hidup ibarat putaran roda tetapi cikgu mengambil pendekatan keretapi yang ternyata itulah putaran kehidupan kita yang sebenar

    ReplyDelete
  2. zurin . hidup ibarat putaran roda untuk menggambarkan keadaan turun dan naik . ada masa di bawah . ada masa di atas . sesudah di atas ada pula masa di bawah . ada masa susah . ada masa senang . sesudah senang ada pula masa susah . manakala . hidup ibarat keretapi untuk menggambarkan stesen-stesen persinggahan . bermula stesen pertama . hingga stesen terakhir . kita terpaksa lalui semua stesen ini . dan ada dua lagi stesen sedang menunggu kita .

    ReplyDelete